niedziela, 13 grudnia 2015

Bull Run 1861 - Matthews Hill

Na ostatnim sobotnim, będzińskim spotkaniu, po prawie trzech latach od zakupu pierwszej gry w systemie Great Battles of American Civil War udało mi się w końcu rozegrać pierwsze starcie z przeciwnikiem, którym był Saw11. Na pierwszy ogień postanowiłem wybrać początkowe starcie pierwszej bitwy pod Bull Run 1861, a dokładniej starcie pod Matthews Hill, w którym dwie brygady Unii starły się z trzema konfederackimi. Nie graliśmy na wszystkie przepisy, np. na zmęczenie, czy zamieszanie wynikające z różnych mundurów walczących stron. Ale i tak nie uniknęliśmy pomyłek wynikających z dosyć skomplikowanych przepisów. Jako że do tej pory w ten system grałem tylko samemu ze sobą, trochę zaskoczyła mnie skuteczność ataków wręcz, które pod koniec Saw11 stosował już notorycznie. Chociaż ich skuteczność mogła mieć związek z bardzo słabymi wartościami spójności walczących jednostek. A jak wyglądało nasze starcie?
Początkowe rozstawienie, więcej na https://picasaweb.google.com/109898417195590218401/BullRun1861MatthewsHill
Początkowo na planszy znajduje słabiutka trzypułkowa konfederacka brygada Evans’a, która w swym składzie posiada jednak najsilniejszą jednostkę w grze, która, jak się okazało później, bardzo dała się we znaki Unii. Na przeciwko wspomnianej brygady na pozycje wychodzi brygada Burnside’a. Gra trwa trzy etapy. Unia musi wyprzeć wojska konfederacji za drogę przecinającą w poprzek planszę. W pierwszym etapie było sporo manewrów, jako posiłki po stronie Unii weszła brygada Portera. Saw11 trochę przemieszał swoje obie brygady, chociaż Porter’a skierował bardziej na swoje prawe skrzydło w przeciwieństwie do Burnside’a. Natomiast ja, grając konfederatami, Evansa przerzuciłem na swoje prawe skrzydło, środek zajęła brygada Bartow’a z artylerią, lewe skrzydło postanowiłem osłaniać brygadą Bee, która stanęła też trochę w odwodzie. Artylerię Bee ustawiłem z tyłu na swoim prawym skrzydle.

W pierwszym i drugim etapie artyleria Unii, świetnie kierowana przez Saw11, opanowała pole bitwy, przy tak słabym morale praktycznie każdy ostrzał kończył się dezorganizacją. Musiałem wojska konfederackie wycofać za linie widoczności. Artyleria konfederacja radziła sobie z różnym szczęściem. W centrum bateria Bartow’a początkowo zatrzymywała ogniem na wprost pułki Unii jednak w końcu jej działa zostały zdobyte przez Unię, to był chyba mój największy błąd w grze. Natomiast bateria Bee wspierająca ogniem brygadę Evansa bardzo dała się we znaki oddziałom Unii przyczyniając się do odparcia ich ataków w centrum i na konfederackim prawym skrzydle.
Przed decydującym atakiem Unii, więcej na https://picasaweb.google.com/109898417195590218401/BullRun1861MatthewsHill
Na konfederackim prawym skrzydle początkowo trwały zażarte wali, ale dzięki wyżej wspomnianej artylerii oraz najsilniejszemu pułkowi konfederackich żuawów w grze (który rozbił chyba 4 pułki Unii), udało mi się praktycznie rozbić przeciwnika. Gorzej było w centrum. W wyniku ataków wręcz Unii z brygady Bartova zostały tylko dwa pułki, chociaż w końcu dzięki wsparciu artyleryjskiemu udało się wojska Unii wyprzeć na ich pozycje wyjściowe. Na lewym skrzydle atakował regularny 14ty pułk wojsk Unii i Saw11 początkowo nieźle mnie przegonił, ale kontratak brygady Bee wspartej legionem Hampton’a odrzucił trochę wojska Unii.
Sytuacja pod koniec starcia, więcej na https://picasaweb.google.com/109898417195590218401/BullRun1861MatthewsHill
Punktów zwycięstwa nie liczyliśmy, rozgrywka trwała chyba z 5 godzin w związku z niepełną jeszcze znajomością przepisów. Dla mnie system bardzo fajny, ale… Zauważyłem, że bardzo dużo zależy od ilości wylosowanych aktywacji na turę, w przypadku gdybyśmy losowali po dwie aktywacje na etap, łatwiej byłoby mi się bronić – Saw11 prawdopodobnie brakłoby czasu, aby wyprowadzić wojska Unii na pozycje i przeprowadzić atak. Liczę na kolejne starcia w tym systemie z Saw11.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz